
- Na polskich drogach pojawiło się 9 nowych odcinkowych pomiarów prędkości
- Sprawdź nowe lokalizacje!
- Do końca roku oddanych do użytku zostanie jeszcze 30 nowych urządzeń OPP
Odcinkowy pomiar prędkości jest wyjątkowo skuteczny nie tylko w egzekwowaniu przekraczania prędkości, ale przede wszystkim realnie poprawia bezpieczeństwo na dłuższym odcinku drogi. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało, że od początku 2024 roku na polskich drogach pojawiło się 9 nowych odcinków, które monitorowane są przez OPP.
Od początku 2024 roku w Polsce uruchomiono dziewięć nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości. Systemy te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez monitorowanie prędkości pojazdów na określonych odcinkach trasy, a nie w jednym punkcie. Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) działa na zasadzie rejestrowania czasu wjazdu i wyjazdu pojazdu z danego odcinka, co pozwala na obliczenie średniej prędkości przejazdu. Jeśli średnia prędkość przekracza dozwoloną, kierowca jest automatycznie karany mandatem. Każdego roku takich urządzeń przybywa, co jest jednoznacznym potwierdzeniem, że faktycznie wpływają one na dostosowanie się kierowców do obowiązujących ograniczeń prędkości.
Kilka lat temu zmotoryzowani zdecydowanie bali się wszechobecnych fotoradarów, jednakże te urządzenia sprawiały, że kierowcy zwalniali jedynie chwilo na czas przejazdu, a następnie ponownie przyśpieszali. Aby uniknąć takich zachowań policjanci zaczęli stosować tzw. kontrole kaskadowe, a system CANARD zasiliły odcinkowe pomiary prędkości.
Najważniejsze informacje:
- Od początku bieżącego roku na polskich drogach pojawiło się 9 nowych odcinków, które monitorowane są przez odcinkowy pomiar prędkości.
- Docelowo do końca 2024 roku do systemu CANARD dołączy 30 nowych lokalizacji.
- To najlepszy system, który ma realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Przeczytaj również:
Nowe lokalizacje
Oto lista dziewięciu nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości, które zostały uruchomione w 2024 roku:
LOKALIZACJA | DROGA | DŁUGOŚĆ POMIARU | DOZWOLONA PRĘDKOŚĆ |
Białcz woj. lubuskie | Droga wojewódzka nr 132 | 3 km | 50 km/h |
Biała Pierwsza-Biała Rządowa woj. łódzkie | Droga krajowa nr 74 | 3,8 km | 50 km/h |
Dukla woj. podkarpackie | Droga krajowa nr 19 | 1,6 km | 50 km/h |
Gniewczyna Łańcucka-Gniewczyna Tryniecka woj. podkarpackie | Droga wojewódzka nr 835 | 3 km | 50 km/h |
Kietlice-Kisino woj. opolskie | Droga wojewódzka nr 416 | 2,4 km | 90 km/h |
Lutcza woj.podkarpackie | Droga krajowa nr 19 | 1,7 km | 50 km/h |
Mikołów ul. Gliwicka woj. śląskie | Droga krajowa nr 44 | 1,3 km | 50 km/h |
Poznań Komorniki-Poznań Krzesiny woj.wielkopolskie | Autostrada A2 | 7 km | 120 km/h |
Łubianka-Brynka woj. zachodniopomorskie | Droga wojewódzka nr 151 | 7,8 km | 50 km/h |
Odcinkowych pomiarów prędkości będzie jeszcze więcej
System OPP nadal będzie rozwijany. Aktualnie na drogach przybyło już 9 takich urządzeń od początku bieżącego roku, a do jego końca pojawi się 30 nowych lokalizacji, które są już przygotowywane i zaczną działać jak tylko uzyskają dostęp do energii elektrycznej. W najbliższych tygodniach oddane do użytku zostaną kolejne, które będą mierzyć prędkość kierowców w sumie na 180 km dróg, w tym także autostrad i dróg ekspresowych. Wykroczenia rejestrowane są z dopuszczalnym przedziałem dopuszczalnego błędu pomiaru wynoszącym do 10 km/h.
Zdjęcie główne: gminakornik.pl